Danas (05.12.2011.g. Ponedjeljak) u 14:00 sati ispred Carsijske dzamije u Sarajevu u organizaciji Asocijacije Mladih SDA Stari Grad i Asocijacije Zena SDA Stari Grad, bit ce organizovana podjela asure sugradjanima, dzematlijama i prolaznicima. Budite dio organizacije i ukljucite se!
Obiljezimo ovaj veliki islamski praznik zajedno...prikljucite nam se!!!
Ašura
AŠURA je
specificna poslastica manje poznata ali ipak ne zaboravljena, ali u
novijem tempu zivota potisnuta.Rijetkost je i u tome sto se priprema
jedan put godisnje.Po opstem izgledu bliska je kompotu ali nije kompot.
Stariji svijet jos uvijek asuru naziva HASURE. Priprema se deseti dan
mjeseca muharema u hidjretskoj godini pa otuda ima naziv asure od
arapskog " a**** " sto znaci deset.
Cilj ovoga pisanja je tehnika spremanja asure.
Vremenom kasnije usavrsen je oblik danasnjeg asureta kulinarskom vjestinom pa postoje vise varijanti,zavisno od kraja,vremena,mogucnosti formirane tradicije.
Danas se asure priprema u tekijama, dosta i u kucama gdje su djelovali tarikati, pa i u u narodu istina samo kao poslastica sto govori o uticaju islama iz Turske i uticaju tarikata u narodu. Vrijeme je ovaj lijepi obicaj potisnulo nesto iz ekonomskih razloga, nesto nehatom, novijim tempom zivota. U kucama je samo formalno kao poslastica, dok je u tekijama vezano za odredzeni program.
No i kao formalnost bolje je od potpunog gubljenja.
Asure je oporucio i Gazi Husref beg, pa je imaret Begove dzamije u Sarajevu propremao asure za sluzbenike dzamije a i za narod u glavnom siromasniji. Ovaj nazovimo obicaj donijeli su Turci sa islamom i uspostavljenjem pa uticajem tekijadok arapski nije privrzen ovoj tradiciji. Ovaj obicaj je toliko bio raspostrnjen da mi je otac pricao da da cijeli mjesec muharem trajalo pozivanje gosta na asure po kucama. Djelimicno sam to i ja upamtio i donekle upoznao tu tehniku pripremanja, pa kroz ovaj opis zelio bih doprinjeti ocuvanju ove lijepe tradicije. Istina tehnicke znanosti se uce praksom ali treba biti spreman na pocetne neuspjehe, a za upoznavanje nije na odmet i ovaj teoretski opis.
Vecina tradicija sa istoka ima svoju simboliku, cesto i alegoricno ( rumuzatsko ) znacenje pa tako i asure simbolizuje donekle JEDINSTVO svega razlicitoga, ravnotezu sklad i kontrast u na oko neskladu. Ovo je tumecenje racionalista no pravo znaju samo nosioci IMANA i oni koji OSJECAJU.
U sarajevskim tekijama i inace u Sarajevu sprema se asure tako zvano sarajevsko gdje dominira voce, a spremljeno je na corbast nacin. Na Kosovu na primjer sprema se sa vise zita veoma gusto i slatko. Na selima ranije imucniji domacini su spremali asure iskljucivo od svojih proizvoda, cak bi umjesto secera sladili asure medom ili cak pekmezom. Prije par godina Zavod za unapredzenje domacinstva interesovao za recept asure, koje bi nakon obavljivanja u nekom casopisu bilo popularno .
Pogresno je tumacenje da asure mora imati odredzen broj artikala. Asura nema ni jednog artikla zivotinjskog porijekla, samo biljnog. Broj 77, pa 72 su simbolicni, broj 61 aludira na 61 -vu godinu po hidzri, 12 koliko je bilo Ehli bejtskih imama, 10 koliko je 10 dana mjeseca Muharema, 7 simbolicni broj ( seb ijat ), 5 koliko kao asocijacija na Pendi Ali Abu. Broj artikala zavisi od mogucnosti, kraja, godisnjek doba, vremenskih uslova, pijacne ponude i tu nema nekog pravila. Zato ne treba radi broja artikala pokvariti kvalitet da se recimo artikli raspadnu, zamute masu ili ucine je zelatinastom. Srazmjer kolicine artikala ovisi od kolicine koju spremamo, omjeri nisu jednaki ali ni jedan artikal ne smije dominirati kolicinski jer bi onda dominirao i kvalitetom, kao recimo bojom, gustocom, zelatinoznosci i sl. Iskustvo pokazuje da sto se sprema veca kolicina kvalitet je bolji slicno vojnickom grahu koji bolji od onog spremljenog u kuci. Artikle je nekad tesko pa i skupo nabavljati. Asure je skupo ali i nije. Skupo je samo kad se artikli za asuru mahsuz nabavljaju. Ali ako se misli na asure kao sto je u mojoj kuci bio jedan sanduk koga smo popularno zvali asure nije skupo. Posto asure pada u vrijeme kada mozda nekih artikala nece biti u taj bi se sanduk ostavio kao usput povremeno nesto kao na primjer poklon peketic hurmi, smokava, sljiva, usput kupljeno, rijetko dobiveno, sezonski artikli. Zatim u svako doba godine ima i nekog sezonskog voca, zateceno nesto i u ostavi, neko ima nesto i u vlastitoj basti. U svakoj kuci uvijek ima pirinca, graha, jabuka i slicno. tako za samo asure nece biti tako skupo i nece prestavljati vanredni izdatak.
PRIPREMANJE ARTIKALA
Artikli se svaki posebno operu, oljustre ako treba, i kuhaju pojedinacno. Suhi i zrnasti artikli kuhaju se kljucanjem do potpunog raskuhavanja. Artikli u glavnom voce sa vise sadrzaja vode kuhaju se pocetnim kljucanjem, ili samo ostave u kljucalu vodu ali bez kuhanja jer ce podlijegati kuhanju u sastavu kada budu izmjesani. To isto vazi i za svjeze voce. Tecni artikli se ne kuhaju posebno nego se daju direktno u sastav. To vazi i za artikle iz konzervi na pr. breskve, visnje,i sl. sto je danas lako nabaviti.
Veoma raspadljivi artikli kao i oni iz konzervi koji su vec kuhani ne kuhaju se posebno jer bi se rasppali ili zamutili cio sastav nego se daju direktno u sastav, ( na pr. dinja, banana, i sl. ). Voda konzerviranog voca moze se dati u sastav ali ako ne daje dominirajucu boju. Ipak nije preporucljivo vodu iz konzerve dodati radi sadrzaja konzervansa. Kada se radi o vecim kolicinama asureta prakticno je dodati artikle na pojedinacno kuhanje po kucama, tj prijateljima, rodzacima i komsijama a centralno samo sastavljanja i dokuhavanja, te sladzenje. U kucama se angazuju djeca oko tih godisnjih poslova sto je i radno vaspitno. Secer za zasladzivanje ( jak rastvor ) priprema se kuhanjem secera u vodi. Jace gust rastvor jer ce ga kasnije razblaziti voda.
Rastvor--- otopina secera --- a gdje treba da bude vece koncentracije jer ce doci do razblazivanja doci dodatkom vode. Iako pojedini artikli sadrze vlastiti secer, secera mora biti vise jer ce pri ukuhavanju u sastavu dio vode ispariti te hladzenjem se dobiti zeljeni saharitet, t.j. slatkoca.
Artikli se svaki posebno operu, oljustre ako treba, i kuhaju pojedinacno. Suhi i zrnasti artikli kuhaju se kljucanjem do potpunog raskuhavanja. Artikli u glavnom voce sa vise sadrzaja vode kuhaju se pocetnim kljucanjem, ili samo ostave u kljucalu vodu ali bez kuhanja jer ce podlijegati kuhanju u sastavu kada budu izmjesani. To isto vazi i za svjeze voce. Tecni artikli se ne kuhaju posebno nego se daju direktno u sastav. To vazi i za artikle iz konzervi na pr. breskve, visnje,i sl. sto je danas lako nabaviti.
Veoma raspadljivi artikli kao i oni iz konzervi koji su vec kuhani ne kuhaju se posebno jer bi se rasppali ili zamutili cio sastav nego se daju direktno u sastav, ( na pr. dinja, banana, i sl. ). Voda konzerviranog voca moze se dati u sastav ali ako ne daje dominirajucu boju. Ipak nije preporucljivo vodu iz konzerve dodati radi sadrzaja konzervansa. Kada se radi o vecim kolicinama asureta prakticno je dodati artikle na pojedinacno kuhanje po kucama, tj prijateljima, rodzacima i komsijama a centralno samo sastavljanja i dokuhavanja, te sladzenje. U kucama se angazuju djeca oko tih godisnjih poslova sto je i radno vaspitno. Secer za zasladzivanje ( jak rastvor ) priprema se kuhanjem secera u vodi. Jace gust rastvor jer ce ga kasnije razblaziti voda.
Rastvor--- otopina secera --- a gdje treba da bude vece koncentracije jer ce doci do razblazivanja doci dodatkom vode. Iako pojedini artikli sadrze vlastiti secer, secera mora biti vise jer ce pri ukuhavanju u sastavu dio vode ispariti te hladzenjem se dobiti zeljeni saharitet, t.j. slatkoca.
Artikli pojedinacno kuhani stavljaju se u kazan ili vecu posudu tako da se na dno stavljaju prvo tvrdi artikli, zrnasti i oni koji su se morali duze kuhati a koji teze primaju--- upijaju secer. Voda iz prvog kuhanja se ne daje jer mogla bi dati boju, aromu ili da zamutiti sastav. Sve se to dodaje u rastvor secera koji se prvi uspe u posudu. Na kraju se doda voda. Kolicina vode je proizviljna, a neka takodze proizvoljna mjera je 1 : 1 zapreminski.
Koliki je nivo kompletnog artikala u kazanu toliko u nivou zapreminski naspe i vode. Kompletna smjesa se kuha uz blago mjesanje u raznim pravcima na srednje jakoj vatri. Kuha se do slabog kljucanja.
Ako se probnim uzorkom utvrdi mala slatkoca dodaje se rastvor secera ne secer direktno. Ako je slatkoca i gustoca velika dodaje se kljucala voda ne hladna. Skrob i puding se ne dodaju jer bi ucinili asure gustim i zelatinoznim. To se cini ako je asure veoma rijetko sa malo artikala.
Na kraju se skine sa vatre, malo izmjesa i u istu se stavlja artikli koji se ne kuhaju ( vidi tabelu ) , a na kraju se dodaju pripremljeni skuhani ekstrakti mirisa ; Tarcin --- cimet kuhani a ne u prahu, karanfilici,ruzin mirisa, mirisa maline, vanilin veoma malo, kokosovo i rogacevo brasno bi zamutilo pa se stavlja samo malo kuhanog procjedzenog ekstrakta kokosa i rogaca. Ako bi se mirodzije kuhale i ranije dodale kuhanjem bi isparile jer etericna ulja isparavaju. Ako je masa nakon probnog uzorka veoma gusta i slatka razblazivanje se vrsi dodatkom kljucale vode ili kljucalog rastvora secera.
Cijela masa treba da se potpuno ohladi.
Asure se " zvanicno " servira deseti dan muharema kada je
i kalendarski, uvece nakon jacije namaza u zajednickoj sofri a ne
individualno. Kao predjelo obicno se uzima jedno ili najvise tri slana
predjela. Sve to asocira na jednakost, skromnost i jedinstvo. Kod ove
sofre uci se dova , salevati i posebna ilahija mersija prije jela. Ali
ovo je protokol tekije. Na slican nacin isto se moze obaviti u kuci uz
clanove porodice ili eventualno i goste. Inace se praktikuje uz jelo kao
kompot, te pocastiti slucajne goste ili pozvane. Praksa je i da se
podijeli t.j. kao sjet posalje rodzcima, prijateljima i komsijama slicno
kurbanu. Na kraju treba imati u vidu i to da savremeni principi,
principi ishrane preporocuju ovakvu vrstu jela. Znacajna je i kolicina
kao i nutrivna vrijednost asure, ali je to stvar strucnjaka za ishranu.
Slijedi proizvoljni primjer tabele, koju citalac moze prosiriti.
Nema komentara:
Objavi komentar